این مطلب 25,467 نفر بازدید کننده داشته است

بررسی تاثیرات شنا بر چربی سوزی و نحوه تسریع

بارها در این باره سوال شده که آیا ورزش شنا در چربی سوزی بدن و یا لاغری تاثیر دارد و یا در چه حد میتواند موثر باشد
ابتدا باید گفت که اختلاف نظرها و تحقیقات متضادی در این مورد وجود دارد و ما سعی میکنیم با کمی توضیح به بیان دقیقتر این مساله بپردازیم و موارد موثر بر لاغری و چربی سوزی در این ورزش را بیان کنیم.

DSC_0027
شدت تمرینات :
چربی سوزی چگونه رخ میدهد : تامین انرژی بدن وابسته به گلیکوژن ذخیره شده در عضلات است و زمانی بدن انرژی خود را از ذخیره چربی ها اغاز میکند که این انرژی به پایان برسد و دقیقا این زمانی است که از آن به عنوان “چربی سوزی” “fat burning” یاد میشود.اما این مساله در حد جمله ای که گفته شد نیست و برای افزایش شدت چربی سوزی و حفظ روال صحیح باید تپش قلب از محدوده ۶۰ – ۷۰  بالاتر نرود و در این محدوده کنترل شود.در این زمان است که چربی سوزی بصورت مطلوب انجام خواهد شد.
زمان :
این تصور احمقانه ای است که بگوییم شنا به مدت طول یک روز میتواند بیشترین چربی سوزی را انجام دهد.
تمرین بیش از اندازه میتواند از لحاظ فیزیکی (جسمانی) بسیار خطرناک باشد و موجب غش در محیط آبی گردد و اگر ناجی توانایی در آن محیط حاضر نباشد اتفاقات ناگواری رخ خواهد داد.

چربی سوزی معمولا ۳۰ دقیقه بعد از شروع تمرین آغاز میشود (اختلاف نظر هایی در محدوده ۲۰ دقیقه تا ۳۰ دقیقه وجود دارد) و بعد از یک ساعت شدت چربی سوزی کاهش میابد.محدوده زمانی که طول میکشد بدن ذخایر چربی موجود را تجزیه و برای تامین انرژی عضلات آماده کند و این چرخه کامل شود  ۴۵ دقیقه است . پس زمان ۴۵ دقیقه شنای آرام و ممتد بهترین زمان تمرین خواهد بود.

دما :
کوهنوردانی که به اورست صعود میکنند از چوبک های کره ای تغذیه میکنند و دلیل این مساله این است که بدن در دمای سرد نیازمند کالری بیشتری برای تامین انرژی و حفظ فعالیت ها است.
شاید شنا در استخری گرم احساس آرامش و راحتی بیشتری به شما بدهد ولی استخری خنک میتواند تاثیر بیشتری در چربی سوزی و مصرف انرژی داشته باشد.توجه داشته باشید زمانی که انرژی بیشتری مصرف میکنید پس شما در حال کاهش وزن هستید.مواظب باشید که سردی آب موجب هیپوترمی (سرماخوردگی) شما نگردد.

بعد از تمرین :
بنا به تحقیقی که در فوریه سال ۲۰۰۵ در مجله “International Journal of Sports Nutrition and Exercise Metabolism” به انجام رسید ، بیان شد افرادی که در آب سرد شنا میکنند تمایل بیشتری به تغذیه پر کالری دارند.اگر شما نیز جزو این افراد هستید و به تغذیه پر کالری عادت کردید فورا به این نوع تغذیه پایان دهید.
شنا رفتار و ورزشی سالم است.تغذیه نیز همینطور و یک نیاز طبیعی است ولی برای کاهش وزن نیازمند تغذیه ای سبک هستیم.

منابع :

International Journal of Sports Nutrition and Exercise Metabolism: Increased Caloric Intake Soon After Exercise in Cold Water
SportSci: Swimmers: Body Fat Mystery
Weight Loss For All: Swimming is a Great Aerobic Exercises

مترجم و محقق : امیدرضا قهرمانزاده

۲ نظر

  1. با سلام و خسته نباشید
    چرا اصلا مطالب جدید نمیزارید خیلی مطالب قدیمی است

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*