این مطلب 17,124 نفر بازدید کننده داشته است

بررسی تغذیه ورزشی و عوامل تهوع در حین ورزش

بررسی تغذیه ورزشی و عوامل تهوع در حین ورزش

hazm-ghaza

تغذیه قبل از تمرین :

تغذیه و نوع آن یکی از عوامل موثر در رشد عضلات و یا کاهش چربی در ورزش بدنسازی میباشد.با توجه به اینکه خوردن غذای سنگین موجب انقباضات مجاری گوارشی میشود مانع رسیدن خون کافی به عضلات خواهد شد و در صورت تمرین شدید و سنگین ممکن است سبب تپش قلب غیر عادی و در نتیجه ایجاد حالت تهوع گردد ، زمان تخمینی برای هضم غذای سنگین (پروتئین،چربی و فیبر) ۳ الی ۴ ساعت و برای غذای سبک (کربوهیدرات،سبزی و میوه) مابین ۱ تا دو ساعت است که در ورزش پرورش اندام میتوان میانگین ۱ ساعت را برای این نوع تغذیه (سبک) در نظر گرفت.
گفتنی است آغاز تمرین با شکم خالی نیز عقلانی نیست چون موجب کاهش قند خون و احساس ضعف و سرگیجه خواهد شد و تکرار این وضعیت ممکن است موجب ورزش زدگی یا افسردگی ورزشی شود.

تغذیه در حین ورزش :
تغذیه در هنگام ورزش میتواند شامل آب میوه ،  میوه (کم) ، آب و یا نوشیدنی ورزشی شود.توجه کنید که در هنگام تمرین به هیچ وجه از نوشابه های گازدار یا دلستر استفاده نکنید چون علاوه بر مضرات مانع تنفس درست خواهد شد.
مشاهده میشود بیشتر ورزشکاران در هنگام کاهش میزان قند خون یا تشنگی از آبمیوه های کارخانه ای استفاده میکنند ، گفتنی است این آبمیوه ها نه تنها آب میوه نیستند بلکه دیر هضم تر نیز هستند پس در هنگام تشنگی مصرف آب عقلانی تر و اصولی تر است و بهترین حالت داشتن بطری آب و مصرف جرعه به جرعه در هنگام تمرین است.
در هنگام گشنگی نیز میتوانید از میوه و یا شکلات کاکائو بصورت محدود استفاده کنید و از مصرف بیسگوییت های چند لایه و اسانس دار بپرهیزید که ممکن است موجب رفلاکس معده و گاهی حالت تهوع شود.

مصرف کاکائو و یا کافئین :
مصرف کاکائو و یا کافئین سبب سوخت چربی ها میشود و به حفظ گلیکوژن در ماهیچه ها کمک میکند ولی مصرف بیش از حد آن موجب افزایش ادرار و کم شدن آب بدن میشود که درنتیجه باعث کاهش توانایی میگردد.
عوارض دیگر این ماده میتواند شامل سردرد،سرگیجه ، تهوع و لرزش شود.
استفاده از ماده های دوپینگی (کافئینی) که امروزه با نام چربی سوز به فروش میرسند نیز باید به صورت برنامه ریزی شده و زیر نظر پزشک باشد و میتواند خطرات جبران ناپذیری داشته باشند.

محقق و نویسنده : امیدرضا قهرمانزاده

۲ نظر

  1. سلام من بدنسازی نه شدید در حدی خوش فرم بودن بدن انجام میدم دوس دارم بدنی فیتنس داشته باشم در مورد تغذیه مشکل دارم بخورم شکم میکنم نخورم عضله نمیکنم الان قدم ۱۸۵وزن ۸۶است مکمل استفاده نمی کنم موار خوراکی کلیدی را لطفا بگو یید به من مدتی هس شنا شرو کردم تا ۱سال دیگه فشرده ادامه میدم شنارو یعنی هفتهای دو یا یک بار ممنون

    • امیدرضا قهرمانزاده
      امیدرضا قهرمانزاده

      سلام دوست عزیز… به ایرانی اسپورت خوش امدید
      اولا اینکه وزنتون نسبت قد متناسبه و اگر از این وزن بالاتر برید شامل پرورش اندام میشید و شاید نشه اسم فیتنس رو گذاشت.
      ولی در مورد تغذیه و نکات کلیدی باید گفت چربی ها رو در رژیم غذاییتون به حد اقل برسونید ، از خوردن انواع فست فود و یا ساندویچ خودداری کنید.نوشابه های گاز دار و حتی دلستر رو در تغذیه اتون به حد اقل برسونید.
      سعی کنید تغذیه پروتئینی و گوشت مرغ ، ماهی ، شیر و … و کربوهیدراتی مانند سیب زمینی اب پز ، برنج کته و … در تغذیه تون لحاظ بشه . سبزیجات و میوه هم فراموش نشه و بصورت روزانه مصرف کنید.باید بگم که یک برنامه و یا توضیح کامل در یک کامنت نمیگنجه و نیاز به یک بررسی دقیق و ارائه برنامه دقیق هست

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*