این مطلب 6,358 نفر بازدید کننده داشته است

محاسبه سوخت و ساز پایه و کالری مورد نیاز بدن

محاسبه سوخت و ساز پایه و کالری مورد نیاز بدن

کالری :

کالری مورد نیاز بدن به عوامل ژنتیکی اشخاص از جمله قد ، وزن ، ترکیب بدنی ، فعالیت روزانه و برنامه تمرینی بستگی دارد.

میزان کالری مورد نیاز روزانه بدن از طریق تخمین مقدار کالری مورد نیاز پایه نسبت به وزن بدن و درجه فعالیت روزانه ممکن است ؛ برای محاسبه این مقدار  مراحل ذکر شده را دنبال کنید.

 eat-to-gain-mass

مرحله اول : تخمین میزان کالری مورد نیاز متابولیسم پایه (BMR)

بعنوان یک قاعده کلی BMR برای بانوان ۲۲ کالری به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن و برای آقایان ۲۴ کالری به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن می باشد.

محاسبه متابولیسم پایه (BMR) برای بانوان = وزن بدن X 22 کالری

محاسبه متابولیسم پایه (BMR) برای آقایان = وزن بدن X 24 کالری

مرحله دوم : تعیین کردن درجه فعالیت روزانه (PAL)

این کار یک براورد نسبی از مصرف کلی انرژی روزانه نسبت به متابولیسم پایه (BMR) می باشد که با توجه به نوع زندگی اندازه گیری میگردد.

نوع زندگی روزانه

درجه (PAL)

معمولا غیر فعال و یا کم تحرک (عمدتا در حالت نشسته)

۱٫۲

نسبتا فعال (پیاده روی و یا ورزش ۱-۲ بار در هفته)

۱٫۳

فعالیت متوسط (ورزش ۲-۳ بار در هفته)

۱٫۴

فعال (ورزش سخت بالای ۳ بار در هفته)

۱٫۵

بسیار فعال (ورزش سنگین بصورت روزانه)

۱٫۷

مرحله سوم : ضرب مقدار متابولیسم پایه (BMR) در مقدار درجه فعالیت (PAL) برای تخمین کل کالری مورد نیاز روزانه

میزان کالری مورد نیاز روزانه = میزان کالری مورد نیاز متابولیسم پایه(BMR)   X میزان درجه فعالیت روزانه (PAL)

این فرمول یک محاسبه کلی برای بدست آوردن میزان کالری مورد نیاز بدن در یک روز را برای کنترل وزن بدن ارائه میدهد ، به طوری که اگر کالری کمتری نسبت به مقدار بدست آمده مصرف کنید کاهش وزن و اگر کالری بیشتری مصرف کنید موجب افزایش وزن خواهد شد.

محقق و نویسنده : امیدرضا قهرمانزاده

۲ نظر

  1. ممنون عالی بود متشکرم

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*